onsdag, januari 21, 2009

Kort blir långt

Att intervjua någon och att göra det bra är en konstform. Jag har gjort några intervjuer under min korta och högst sporadiska karriär som journalist. Eftersom mina erfarenheter från journalistiken nästan uteslutande handlat om sport säger det sig självt att det är idrottare jag intervjuat. Ibland har det gått bra, andra gånger har det gått mindre bra. Ofta har man ytterst lite tid på sig och ofta går den man intervjuar på autopilot. De har varit med förut och levererar floskler och standardsvar på löpande band. Värst är fotbollsspelare (och tränarna) och deras vintriga motsvarigheter som jagar svart gummitrissa på is. Bäst är individuella idrottare som är vana att tänka själva. Den nionde september i år intervjuade jag en kille som tänker mer än de flesta. Han är den tuggummituggande ishockeyspelarens diametrala motsats. Ett mer tacksamt intervjuobjekt får man leta efter.

Ändå skulle jag gärna göra om intervjun. Eller rättare sagt, fortsätta där vi slutade. En hel dag räckte inte till. Inte på långa vägar. Det tog mig en vecka att bara transkribera intervjun. Artikeln i det nya numret av Kadens innehåller en bråkdel av det Fredrik Ericsson hade att berätta.

Mitt mål med intervjun var att få något publicerat om Fredrik kring VM-tempot, men jag fick nobben av alla dagstidningar jag tog kontakt med. Glädjande nog gick det bättre med Kadens, som precis som jag kände att Fredriks fantastiska säsong var för bra för att bara låta gå obemärkt förbi. Artikeln blev inte riktigt den jag hade tänkt skriva från början, men av utrymmesskäl var jag tvungen att välja bort mycket. Ganska självklart förstås. Det skulle ha sett lite märkligt ut om Kadens pressat in en 25-sidig specialare om sin egen träningsexpert. Hur som helst känns artikeln kort och snuttifierad, då vi under intervjun talade om så mycket mer än det som framgår i tidningen.

Intervjuns tyngdpunkt låg på säsongerna 2007-2008 och det där omtalade tempoloppet i Svärdsjö, men vi samtalade också kring ämnen som hans uppväxt, träningslära, Team Cykelcity, hans företag Toppfysik, coachningens svårigheter och mycket mer. Det vore lite synd om större delen av intervjun aldrig blev publicerad, eftersom jag tror att fler än jag skulle tycka det var intressant läsning. Därför tänkte jag lägga ut en del av det vi samtalade om här, så att åtminstone bloggens besökare får möjligheten att lära känna en av Sveriges bästa cyklister bättre. Exakt vad som publiceras återstår att se, jag behöver redigera och snygga till texten lite, men ett första smakprov dyker snart upp. Håll till godo!

1 kommentar:

Unknown sa...

Mycket bra!
Låt det inte vänta för länge nu bara, tänk på att jag är förkyld och behöver något att skingra tankarna med.