tisdag, mars 01, 2011

Less på skidfolk

Svenskar är diplomater, men ibland blir det bara äckligt lagom. Åkarna tassar kring vallafiaskot som katter kring het gröt, Wassberg pratar i skägget i Vinterstudion och Torgny Mogren på Radiosporten serverar lyssnarna den ena luftpastejen efter den andra. Det är som om de tävlar i vem vet minst. Det är menlöst, intetsägande och jävligt irriterande.
Hermundstad frågar Hellner om det är formen eller skidor som sviktar. Det är svårt att säga, svarar han, men tänkte förstås att det var en smula jobbigt att behöva diagonala i utförsbackarna. I nästa ögonblick trillar han dit när Yvette frågar hur det känns när skidorna går dåligt och glidet inte finns där. Jo, det är klart, det är jobbigt.
Wassberg invänder mot tittarnas besvikelse och menar att Richardssons toppform mycket väl kan ha börjat svikta. Det går fort sånt där. Jo tjena "Säcken", tre minuters försämring på en vecka är fullt rimligt. Gubben är folkkär, men det är inte bara vett som lämnar den käften.
Torgny Mogrens egenskaper som så kallad expertkommentator är också högst tveksamma. Jag tycker inte alls han lyckas förmedla den kunskap och erfarenhet han trots allt måste besitta efter alla år i världstoppen. Somliga får spela rollen som expert helt oförtjänt och lever bara på sitt namn. Då tycker jag faktiskt Elofsson gör ett bättre jobb, även om det finns mycket att önska där också.
Nej, tacka vet jag våra kära cykelkommentatorer på Eurosport. De vågar säga vad de tycker, de säger det allt som oftast väldigt bra och underhåller oss dag ut och dag in under ett halvår av TV-sändningar.

4 kommentarer:

Snarkus sa...

Jag tycker inte att cykelkommentatorerna håller måttet heller. Utgår från att du syftar på Vacchi & Adamsson - jag tröttnar fort på deras internskämt som de båda skrattar länge och väl åt, och annat allmänt blaj och blaha. Mer cykelprat till cykelsändningarna! Slå över till Eurosport International och lyssna när David Harmon tillsammans med Magnus Bäckstedt eller Sean Kelly kommenterar. Där har vi prat med kvalitet!

Unknown sa...

Det är sant det du säger. De är inga experter. De har fan ingen aning. Men vad kan vi begära när landets bästa experter inom området inte får till skidorna bättre än så här...

Unknown sa...

Kollar oftast på eurosport när det gäller längdskidor. Roberto och Brynte var kungar igår.

s sa...

Expertkommentarerna var förvisso -----. Allra värst var dock att höra dessa "hur känns det?" frågor. Hur vore det med schlagerstrofen "jag vet hur det känns ..."?

Jag skall kanske vara försiktig med omdömen om svenska Eurosports kommentatorer, eftersom jag har förmånen att kunna lyssna till Rolf Sørensen. Men frågan är ju öppen: Hur slår jag över till Eurosport International när jag har Boxer?

Ö.h.t. svänger värdet av en kommentar väldigt. Idag gjorde Kalla en klassiker ;).