onsdag, juli 10, 2013

Antingen så kan man eller så kan man inte

Vi föds med våra talanger. Det går att bredda repertoaren med hård träning och lära sig behärska andra områden, men Joaquim Rodriguez blir aldrig någon tempocyklist, hur mycket han än gnuggar i tempoställning och vindtunnel, lika lite som Mark Cavendish är först över Col du Tourmalet i Tour de France.
Jag började med tävlingscykling 2004 och gjorde mitt första SM-tempo året därpå. Nionde plats. Det var min grej. Det är min grej. Det kommer alltid vara det. Veteranerna i klubben sa i början att det tar tid att bli bra på tempo. Nja. Antingen har du talang för det eller inte. Det visar sig snabbt. Sen kan man självklart förfina det hela, men krasst visar det sig mer eller mindre direkt, bara man tränar hyfsat rätt.
Fantastisk Froome i dag. Otroligt att han lyckas producera så många watt ur en så förhållandevis liten kropp. Att Martin vinner är ingen överraskning, trots vurpa tidigare i Touren. Han är en sann tempomästare. Tyvärr hann jag inte hem i tid från jobbet, så jag missade tyskens framfart helt och hållet.
I stället blev det Timrå GP. Formen fortsätter att peka uppåt. Det känns bättre och bättre. Återhämtningen mellan heaten var bra. Jag tycker väl att vi kunde köra ett regelrätt GP utan vila snart.

Inga kommentarer: