tisdag, mars 03, 2009

Tillbaka till verkligheten

Tacx trainerdäck monterat och smekmånaden var därmed över. 50-60 watt lägre effektåtergivning jämfört med lättrullade Michelin Pro² Race. Från elitklass till medioker senior över en natt. Nu var det inte lika roligt längre! Jag hoppas sanningen ligger någonstans mitt emellan.
Ikväll körde jag två tjugor med fem minuters vila. Tesch spann som ett katt och jag frustade som en trött bulldog med astma. Vi ligger inte helt i fas med varandra än. Hennes sadel är jag inte överdrivet förtjust i, en SLR-liknande BBB som inte når upp till Selle Italia-klass. Återstår att se om jag vänjer mig eller om jag måste leta nytt. Tips, synpunkter och erfarenheter av sadlar för tempo (eller gör ni ingen skillnad?) mottages tacksamt.

4 kommentarer:

Jesper Sundewall sa...

Ha ha, så mycket för korrekt effekt. Nåja, huvudsaken är väl att felmarginalen är någorlunda konstant...

Vad gäller sadlar så kan jag från min ringa tempoerfarenhet berätta vad jag inte gillar och det är Selle Italia's temposadel Kevlar T1. Funderar på att gå över till vanlig linjesadel, bara för att prova liksom.

Tom sa...

Där ser man. Jag har faktiskt funderat lite på Selle Italia T1. Ser ingen "Kevlar" i utbudet nu, kanske utgången?
Annars fungerade Selle Italia NT1 ganska okej ifjol, så det kanske blir en sån.
Eller nya Fi´zi:k Antares? Synd att ännu nyare Fi´zi:k Ares inte börjar säljas förrän nästa säsong. Den ser riktigt bra ut för tempocyklister som sitter långt fram.

Roadrunner sa...

Jag är själv en sucker för Fizik men Antares fanns inte när jag fixade min tempocykel så jag har Selle Italia T1 och jag tycker den är bra!

Anonym sa...

Jag har kört med Powertap hela vintern på min Tacx Cosmos och även efter nedrullingskalibrering så visar den inte en siffra rätt... jo förresten med ca 80 kadens och 30 km/tim visar den inom 10 w i intevallet 150 - 200 W. Ju högre fart på bakhjulet desto större är felvisningen.