onsdag, mars 04, 2009

Hoppla

När ämnet sadlar kommer på tal i Slowtwitch diskussionsforum för triathleter är det framför allt tre sadlar som nämns. Profile Designs Tri-Stryke, ISM Adamo Racing och John Cobbs V-Flow Plus. Alla tre får mycket gott omdöme av sina användare. Tyvärr behöver inte det betyda någonting för mig. Eller dig heller för den delen. Sadeln är i mitt tycke den svåraste cykelkomponenten att köpa, i alla fall tills man vet vad som passar bäst för en själv. På mina tempocyklar genom åren har jag använt Fi´zi:k Arione, Fi´zi:k Arione Tri och Selle Italia NT1. Den sist nämnda med bästa komfort.

Profile Design Tri-Stryke är en mycket populär sadel bland triathleter, som har för vana att sitta relativt långt fram på sadeln och utnyttja nosen. Mjuk (för mjuk för somliga) och med en ganska bred nos. Inte helt olik Selle Italias NT1 i det hänseendet. Prisvärd. Klart under tusenlappen.

Ja, den här ser ju inte klok ut. ISM Adamo är ett hata eller älska-objekt. De som hittar rätt sittställning och har tålamod med inställningen tycks belönas med en sittkomfort utöver det vanliga. Idén är att avlasta de känsligare delarna och istället belasta sätesbenen mer. Kan ta tid att vänja sig vid.

Cykel- och triathletgurun John Cobb utformar egna cykelsadlar. V-Flow Plus får fin kritik för sin genomtänkta design. Hålrum i mitten för att minska risken för avdomningar och en nos som pekar en aning nedåt i syfte att avlasta.

Det bästa vore naturligtvis att få ett gäng sadlar hemskickade för att sedan kunna prova ut dem i lugn och ro. Tyvärr finns inte någon sådan möjlighet. Istället gäller det att läsa på och försöka gissa sig till vilken som är skönast för just min ändalykt.

4 kommentarer:

Roadrunner sa...

V-Flow Plus såg ju onekligen mest spännande och vettig ut. Men utseendet gör ju tyvärr inte så stor påverkar i detta då man ändå bara gömer den med rumpan, och därmed är det rumpan som ska gilla vad den ser!

Cykelcity skriver något i sin katalog om att man kan få låna och prova. Men det är ju lite långt för dig och jag vet inte hur de ställer sig till att skicka postorder för testning, värt ett försök?

Anonym sa...

Att byta sadel och cykelskor ger mig ångest, jag kan ha en ny sadel eller nya skor liggande upp till ett halvår innan jag kommer till skott, när jag väl har bytt så käns det alltid fel och obekvämt.

Anonym sa...

ISM passade inte mig då "fingrarna" klämde mig på insidan låren. Men den passade min kompis som numera har en på linjecykeln med. Avlastar otroligt bra men man får vara brett kluven.

Själv har jag San marco ASPIDE
// Lintala

Tom sa...

Fast det kan väl vara kul med ett litet tjuvnyp nu och då? ;-)