fredag, juli 03, 2009

Borta med vinden

Mitt undermedvetna kan inte ha alla hästar i stallet. Skulle ni tolka "Jag åker inte till Järvsö för att bli tvåa" som att jag hellre blir sjua? Det var inte riktigt tanken. Men jag var för långsam idag. Ungefär två sekunder per kilometer för långsam. Två sekunder per kilometer. Det låter inte så mycket, men efter 30 km är det lite mer. Ändå var det inget större fel på loppet jag gjorde. Jag hade ingen dålig dag, bara dålig form. Jag öppnade inte för hårt, gjorde en hyfsad vändning och lyckades pressa ur mig de sista krafterna på slutet.
Resultatlistan ser ganska väntad ut, med Peter Liljebladh som positiv överraskning och jag som den negativa. Annars blev det precis som jämnt som jag förutspådde. Fyra sekunder mellan guld och fjärde plats duger. Stort grattis till medaljörerna, ni gjorde gedigna lopp. Scott och Pettersson körde bra de också, inte alls långt borta från prispallen.
Det var jag som föll ur ramen. Fan vad tråkigt, om ni frågar mig. Jag är besviken. Lite bitter. Grämer mig en del. Det som kändes som hoppfullt i Söderhamn för en månad sedan har inte utvecklats till något alls, som om watten sakta men säkert har sipprat ur benen på mig. Idag kunde jag nästan höra Tesch fråga vart watten tagit vägen och mig själv svara med ett desperat: -"Jag vet inte."
Jag har fått vara frisk, har ätit bra, sovit gott och tränat rätt. Eller? Nej, det är där skon klämmer, om jag ska ge mig på en gissning själv. Jag skiftade fokus efter Söderhamn, började träna kort och anaerobt och lyssnade inte på min inre röst. Jag fegade ur och vågade inte lita på mellantröskel och tröskelträningen helt och hållet. Jag ville tillföra något nytt, men det nya stjälpte mer än det hjälpte mig som tempocyklist. Det fungerar säkert för andra, men inte för mig. Det är lite surt, att jag inte trodde på min egen träningsintelligens. Fördelen med motgångar är att man lär sig något. Dagens läxa är inte något undantag. Lagom till H70 har jag kanske samlat ihop tillräckligt med lärdomar för att kunna vinna det där åtråvärda guldet. Skam den som ger sig.

4 kommentarer:

anders sa...

Har följt din blogg ett tag och hoppades verkligen att du skulle få till det på VSM. Hoppas att du sliter vidare och får lön för mödan.

Tom sa...

Tack för det.

Glenn Dahl sa...

Kul och se dig Tom. Lider med dig då jag nästan hade sekunderna på rätt sida. 19,8 meter loosade jag med men så är det...
Men vi kör väl nästa år med och det är bara att börja köra ännu mer intervaller så ska vi väl klämma in 10 pers på 5 sekunder 2010!
Trevlig sommar och lycka till med Mini-Tom!

Rickard Mattsson sa...

Glenn menar Haon såklart. Tråkigt att ditt resultat blev sämre än du förväntat dig. Det är bara att bryta ihop och ta nya tag.