tisdag, augusti 11, 2015

Resan till Kalmar

Jag sitter och läser i Kalmar Ironmans Athlete guide. Det är mycket information att ta in. En massa påsar i allehanda färger som ska packas med det man behöver för de olika disciplinerna på tävlingsdagen nu på lördag. För den som glömmer matlådan till jobbet med jämna mellanrum knyter det sig i magen lite. Men det ordnar sig. Har jag bara våtdräkt, simglasögon, dräkt för cykel och löpning, cykelskor, hjälm och löparskor ska det väl gå bra.
Det finns mycket att säga om träningen och förberedelserna inför denna utmaning. Jag har fått vara frisk och skadefri. Jag har tränat förhållandevis lite (som vanligt). Det första hänger säkert ihop med det andra.
Simningen har i stort sett enbart bestått av korta träningspass med fokus på teknik, bortsett från de två senaste månaderna då jag simmat något längre i öppet vatten. Jag har tagit hjälp av både Simcoachen.se och Stefan Andersson här i Sundsvall. Lite olika approach, men mycket gemensamt också. Jag kan simma crawl nu, har fått någorlunda ordning på andningen, men det finns så klart fortfarande enorma utrymmen till förbättring.
Cyklingen har jag "gratis" sedan tidigare. Ligger cirka 30-35 watt under bästa cykelform just nu. Vad det beror på har jag inget exakt svar på, men den volym jag förut ägnat enbart åt cykling har nu fått dela utrymme med två idrottsgrenar till. Det är klart att det påverkar.
Löpningen har tagit tid att vänja sig vid. Jag känner mig fortfarande en smula kantig, men det har gått åt rätt håll hela tiden, och min skadade vänstra fot har klarat den måttliga belastningen över förväntan, i synnerhet efter att jag börjat springa i Hoka One One.
Jag har aldrig tävlat i triathlon förut. Jag har knappt tränat på växlingar. Det är mycket att tänka och hålla reda på. Det är en av utmaningarna, men tar jag det bara lugnt med inställningen att jag är där för ett lärorikt äventyr kommer den delen gå fint.
Det tuffaste på lördag blir distansen i sig. Jag kommer vara igång 10-11 timmar med fysisk ansträngning på relativt hög nivå. Det har jag aldrig provat förut, och min träningsbakgrund det här året är visserligen mångsidig och kontinuerlig, men jag vet redan nu att de få timmarna i bagaget kommer att ligga mig till last när jag sprungit två mil och ska kräma ur det sista. Jag hoppas att smart pacing på cyklingen och löpningen tillsammans med publikstödet i Kalmar ska bära mig fram i hyfsad fart på slutet.
Håll gärna tummarna! Jag har startnummer 1315 och kan följas live på Ironman Kalmars hemsida under lördagen. Starten går klockan 07:00.


5 kommentarer:

Unknown sa...

Önskar ett stort lycka till för en redig utmaning, men jag tror starkt på din åkstyrka, slittålighet och förmåga att fokusera och träna till ett specifikt mål.

Tom sa...

Tack Peter!

Unknown sa...

Lycka till & make it hurt! Åker ner och hejar på er.

Samuel sa...

Lycka till!!

Micke sa...

Hej Tom!
Kul att höra något från dig.

Lycka till i Kalmar.