lördag, september 05, 2015

Att gå från cykling till triathlon

Är det någon där ute som har erfarenhet av att gå från att vara tävlingscyklist till att bli triathlet? Hur har ni klarat övergången i termer av försämrad eller rent av förbättrad cykelform? Går det över huvud taget att komma i närheten av "ren" cykelform när man tvingar kroppen att simma och springa? Är det bara att acceptera att en kompromiss måste till stånd? Triathlon handlar ju trots allt inte om tre isolerade idrottsgrenar; simning, cykling, löpning. Det handlar om att kunna sim-cykla-springa så snabbt som möjligt.
Jag ska villigt erkänna att jag är frustrerad över min nuvarande cykelform. Visserligen har jag ett sabbatsår bakom mig 2014 och ett högst ostrukturerat träningsupplägg 2015, men jag har ändå funnit det otroligt svårt att komma ens i närheten av mitt gamla tryck på pedalerna.
Jag har tagit det väldigt lugnt efter Kalmar. Det har behövts. Batterierna blev bra urladdade efter den där långa dagen. Nu börjar jag sakta komma igång igen, men det handlar mer om tankeverksamhet inför 2016 än ren träning. Jag ska köra Kalmar igen, och Mallorca 70.3 i maj. Två otroligt roliga mål att se fram emot och som sporrar till en bättre ansats och smartare upplägg.
Men det kräver sannerligen att jag tänker igenom det hela noga. Om jag vill få ut så mycket som möjligt av livet och träningen fram tills dess.

Inga kommentarer: